HJEM        OM OSS        NETTBUTIKK        INSPIRASJON        BUTIKKEN        DEKORASJON        KONTAKTindex.htmlhttp://kidsroom4.mamutweb.com/Shop/Inspirasjon.htmlButikken.htmlDekorasjon.htmlKontakt.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1shapeimage_2_link_2shapeimage_2_link_3shapeimage_2_link_4shapeimage_2_link_5

© 2011 KidsRoom AS | Strandgata 155 | 5527 HAUGESUND | Tlf: 52 73 64 03 | Epost: mail@kidsroom.no | Org nr:  992 453 141 MVA  

OM BARN..
        Fra 3-6 måneder blir barnet gradvis mer bevisst om sine hender, føtter og kroppen. Barnet vender og snur på seg og kan stimuleres med mange ting å se på og røre på. Barnet lærer former ved å putte ting i munnen. Man kan allerede nå starte med å kommunisere med barnet. 

    Fra 6-12 måneder kommer barnet først opp å sitte og deretter opp å gå. Nå kan barnet stimuleres på grovmotorikk, hånd/øye koordinasjon, det kan leses for barnet, man kan peke på ting og sette ord på.
Selv om barnet ikke kan snakke enda så lytter det og lærer ord når du prater.

    Barnets lek inkluderer: Puttekasser, stableklosser og sette ting inni hverandre. Leker som snur barnet rundt, ruller dem rundt, vender på hodet og i det hele tatt alt hva som inngår i barnets kroppsbevissthet,- hjelper det i utviklingen fra å ligge på ryggen til at gå på sine føtter.

    Det 1-2 årige barn er ivrig etter å lære av sine omgivelser og vil ofte forsøke å etterligne det de ser og de personer som omgås dem. 

    Det er i denne perioden at barnet kommer opp og går på to ben som de voksne. Det er en voldsom omveltning for både barn og foreldre. Støtt ditt barn i at det ikke er farlig å komme i gang med å gå. Og når det går så gjelder det å utfordrer barnet. 
Jo mere du utfordrer barnets grovmotrikk jo lettere vil barnet ha det ved senere innlæring.

    Barnets lek inkluderer f.eks. tegne, utkledning, leke med klosser, puttekasser, puslespill samt masse av tumlelek. Generelt skal leketøyet til barn i denne alderen være med få og enkle former.

    2-4 år er en utfordrende alder for både store og små. Barnet kan nå gå og løpe og er blitt verbalt sterkere. Dette betyder også at barnet er meget bevisst om hva det vil og kan uttrykke det.

    Leketøyet må gjerne være mindre nå og være mer utfordrende/komplisert. Barnet begynner å kunne forstå at en brikke kan bli til et helt puslespillsbilde, eller en klosse kan bli til en figur. 

    Dette er også alderen hvor barnet gjerne vil leke de voksnes verden, hvor det er en god idé å gi dem leketøy som er en etterlikning av det de voksne bruker, f.eks. servis, verktøy, barnevogn, husholdningsmaskiner, hageredskaper, dukkehus m.m.

    Mange vil oppleve at de har et barn som enten er sterk grovmotorisk, finmotorisk eller språklig. Derfor gjelder det nå om at du som foreldre utfordrer ditt barn på de områder det ikke er så sterkt,- samtidig med at barnet bliver bekeftet i de områder hvor det er sterkt. 

    En løpesykkel kan introduseres nå…

    Barn i alderen 4-6 år blir gradvis mer bevisst på deres lek. De kan bedre konsentrere seg  lenger,- derfor er leker som kreativiteten utfordres er viktig.  Det kan bl.a. være tegning eller modellbygning/ konstruksjoner med forskellige materialer. 

    Interessen for naturen er stor,- det kan gå timer med å utforske naturen og de smådyr som lever omkring hus eller leilighet. Leketøy som bidrar til å utforske naturen er en god investering da barnet kommer ut i frisk luft. 
De aller beste lekene som utfordrer grov- og finmotorikken finnes like utenfor døren.

    Særlig jentene blir mer og mer interessert i alfabetet, staving og lesning. Både du og ditt barn skal forberedes til skole alderen. Lek skole med ditt barn,- ikke kun ABC men også hva det vil si å sitte stille og lytte, vente på tur og motta beskjeder og utføre dem.
Perioden fra 0-1 år kan deles opp i tre faser. 

    Fra 0-3 måneder handler det om nærhet og ro. Barnet skal lære sine foreldre å kjenne, deres lukt  (husk derfor ingen parfyme), stemme og berøring. Det er  godt å starte allerede i denne perioden med massage og stimulanse. Synet kan stimuleres med sort/hvit til å begynne med og deretter kulørte farger.